vrijdag 31 juli 2009

Minervalaan of High Holborn?

Commonwealth House
(foto: Jim Linwood)
Een Nederlands ogend, oud modern gebouw in Londen?


We kwamen het tegen op High Holborn, op de scherpe hoek met New Oxford Street. Een fraaie hoekoplossing met een toren, eerste gedachte: H.P. Berlage. Die heeft één gebouw in Londen ontworpen, wisten we. Alleen vragen we ons af: is het dit?


Stratenplan


Het taartpuntvormige gebouw oogt toch wat jonger, met z'n stalen kozijnen, vluchtend met het bakstenen geveloppervlak. Ook ontbreken Berlages typische structuurgebonden ornamenten zoals natuurstenen lateien. We werden wellicht op het verkeerde been gezet door de diagonaal in het stratenplan.


Amsterdamse school





Amsterdamse school, dan? Daar vertoont het wel gelijkenissen mee. Baksteen, ronde vormen, dunne sponningen. Maar het Londense bouwsel blijkt van de hand van een andere H.P. te zijn: architect H.P. Cart de Lafontaine, en neergezet in 1939-40. Oorspronkelijk ontworpen als Commonwealth House is het inmiddels in gebruik als verzamelgebouw voor verscheidene kleine bedrijfjes op maritiem en logistiek gebied.




Holland House


Holland House,
arch. H.P Berlage
Het gebouw van Berlage in Londen is trouwens Holland House, het kantoor van W.H.Müller (ja, die van Kröller). Eigenlijk is het voor Berlages doen een vrij saaie, strenge en regelmatige gevel, met smalle rechthoekige vensters in een strak raster. Geen baksteen te bekennen, alles is uitgevoerd in een dure steensoort, inclusief de ornamentale rozetten onder de raamopeningen. Alleen de donkere voet van het gebouw die overgaat in de zware lijst rondom de entree is opvallend.

De augurk van Foster.
(foto: Aurelien Guichard)

Tegenover Berlages kantoorgebouw staat "de augurk", de door Norman Foster getekende toren van verzekeringsconcern Swiss Re. In Rotterdam zou die bolle, puntige toren ongetwijfeld de bijnaam "de zetpil" hebben gekregen. Of "buttplug", want daar schijnen ze van te houden daar.






Credits - Ik trof de identiteit van de onbekende architect aan op de blog English Buildings - Philip Wilkinson. Daar komt ook de foto linksboven vandaan, met de "klokketoren". De staande foto rechtsboven is van Jim Linwood (flickR).De Amsterdamse-Schoolfoto is gemaakt door Marcellio1968. Hoewel we zelf een camera bij ons hadden toen we in de stromende regen voorbijkwamen, hebben we stom genoeg geen eigen foto gemaakt van het Commonwealth House.

zaterdag 27 juni 2009

Jackson is dood, leve Jackson

De muziek van Jackson wordt wel "de soundtrack van een generatie" genoemd. Ook voor mij was de debuutelpee "Look Sharp!" een openbaring. Zo levendig, zo scherp en precies goed, juist op het moment dat ik er behoefte aan had. Dat Jackson dood is, slaat een diep gat. Het onverwachte heengaan van deze muzikale gigant laat ons verweesd achter.


Leek hij verdwenen te zijn, met zijn live opgenomen album "Big World" toonde hij nog niets verloren te zijn van zijn hypnotiserende vermogens. Op zijn verzoek hield het publiek zich muisstil tijdens de opnames, en op de CD is er dan ook geen kuchje te horen dat de spanningsboog verstoort.


Joe Jackson was ook live op en top muzikant. Nog in juni 2009 trad hij, snipverkouden en grieperig, op in de Rode Doos, het Utrechtse muziekgebouw. In het openingsnummer met zijn tweemans-begeleidingsband viel de bassist uit, en de drummer stond er alleen voor. De bassist rommelt in stilte aan zijn snoertje, de drummer maakt er maar een solo van. Twee akkoorden van Jackson op de vleugel waren voldoende om er toch een nummer van te maken, niet in het minst dankzij z'n terloopse opmerking, 60 seconden na de start van het optreden: "How do you like the concert so far?"



O. Is het Michael Jackson. Nou. Michael Jackson is groot geworden dankzij het talent van zijn fenomenale producer Quincy Jones. De man die in 1951 voor het eerst een trompet aan zijn lippen zette en die na slechts 30 jaar ervaring zijn muzikale kennis in dienst stelde van een jonge artiest, om diens Off the wall en later Thriller te produceren. Wat de Beatles waren geweest zonder George Martin (weinig), dat was Michael Jackson zonder Quincy Jones (niks).


Hoe veel M. Jackson echt geïnteresseerd was in muziek, zie je op deze website. Het was allemaal buitenkant. Er is geen enkele muzieknoot te bekennen. Hij had een neus voor extreme trends, dat was alles. Sorry, Michael-fans. The King is dead, long live the King.

zaterdag 2 mei 2009

Ontsla Tjibbe Joustra!

Regelmatig verschijnt de Nationaal Coördinator Terrorismebestrijding, Erik Akerboom (Tjibbe Joustra is per 1 januari vertrokken), met een gewichtig gezicht op de televisie om ons mee te delen dat "de" terreurdreiging is verhoogd van de groene naar de gele fase, of de oranje of rode. Als burger neem je dan aan dat veiligheidsmaatregelen worden verscherpt, en kwetsbare objecten goed in de gaten worden gehouden.

Tjibbe II: Erik Akerboom
In welke fase we verkeerden op Koninginnedag 2009 weet ik niet, maar al was het pimpelpaars, de individuele aanslag op de bus van de Oranjes maakt duidelijk dat Tjibbe II geen verscherpte maatregelen had laten nemen, "dreiging" of niet.
De Nationaal Coördinator Terrorismebestrijding heeft gefaald. Totaal gefaald.


Wie krijgt er nu van het kabinet-Balkenende opdracht om dat falen te onderzoeken? De Nationaal Coördinator Terrorismebestrijding zelf.


Zou het niet meer voor de hand liggen om het falen van de nieuwe Tjibbe te laten onderzoeken door een onafhankelijk orgaan? Raad van State, grijp in! Ontsla Tjibbe Joustra  Erik Akerboom en benoem een onafhankelijke onderzoeker.
Tjibbe I: Joustra

vrijdag 17 april 2009

Post, Telegraaf en... Telecom

PvdA-Kamerlid Martijn van Dam vindt dat telecomaanbieders machtsmisbruik plegen door te verhinderen dat gebruikers Skypen via hun mobiele netwerken. Ja, telecomaanbieders zijn inderdaad machtig.


  • Skype is een vorm van telefoneren. Je verstuurt dan je telefoongeluid in de vorm van losse digitale datapakketjes via het al dan niet mobiele internet, in plaats van een continue stroom bits via een traditionele telefoonlijn.

Ideologische veren
Hoe komt het ook weer dat de telecomaanbieders zo'n macht hebben? Is dat niet een gevolg van de vrije markt in de telecommunicatie, die zo ijverig is bevorderd door de neo-liberale kabinetten (1994-2002) onder leiding van Martijns partijgenoot Kok? "Kom jongens, de telefonie, waarom zou de overheid zich daarmee bemoeien? Nee, laat de tucht van de vrije markt maar begaan. Opbellen is geen staatszaak."


Helaas heeft die vrije markt vooral oog voor zijn eigen vrijheid, niet voor de burgerlijke vrijheden. Hoe meer diensten we via internet laten verlopen, hoe machtiger die telecomvoorzieners worden. Electronische post, websurfen, radio luisteren, TV kijken, Skype-telefoneren, geld overmaken... het duurt niet lang meer of de provider hoeft maar één knopje om te zetten, alles valt uit, en we zijn totaal onthand.


De mega-ondernemers handelen uit begrjipelijk eigenbelang. Maar ook hier wordt de behoefte voelbaar aan meer democratisch gelegitimeerde staatscontrole, net als in de financiële wereld. Martijn van Dam (PvdA) kiest voor de weg van mededingingswaakhonden en scherpere regelgeving door Eurocommissaris Viviane Reding. Kan de Kamer zelf niks beslissen dan?


Ik zou, als consument, liever echte keuzevrijheid hebben: neem ik een commerciële aanbieder zoals T-Mobile of een publiek staatstelecombedrijf? Stel je voor dat die naast elkaar zouden bestaan; eens kijken hoeveel mensen meer vertrouwen blijken te hebben in een staatsbedrijf dat, in laatste instantie, gecontroleerd wordt door ons eigen parlement, dan in de commerciële webmolochs en hun gechicaneer.


Ik wil telecom-abonnee worden bij de PTT.

maandag 17 november 2008

Another final blow to ETA

ETA chief arrested – published earlier on blogs.rnw.nl/newsroomnl and euranet.eu

Txeroki (Photo: RTVE)
The head of the military wing of the Basque separatist group ETA has been arrested in the French Pyrenees. Mikel Garikoitz Aspiazu, known as Txeroki, was the most wanted member of ETA.
ETA’s military chief and his partner were awoken by French police early on Monday morning. They found arms and fake documents in the house they were living in. Police said they had been following Aspiazu for a month.
Mr Garikoitz Aspiazu is accused of murdering two policemen and of ordering a car bomb attack at Madrid’s Barajas Airport in 2006 which killed two men. The Spanish authorities also suspect that he took part in several ETA bombings between 2001 and 2002, including the killing of a judge. ETA broke their ceasefire in 2007 after talks with the Spanish government broke down. Aspiazu is said to have been key in the decision to return to violence Mr Garikoitz Aspiazu’s arrest follows the capture of ETA’s political leader Javier Lopez Pena in May. French President, Nicholas Sarkozy, congratulated French police for the successful operation and praised the collaboration between French and Spanish authorities. ETA has been carrying out violent actions against Spanish authorities for 40 years demanding an independent Basque state be created. Over 800 people have been victims of the armed group’s bombings.

Earlier arrests of ETA leaders
"ETA has been dealt a decisive blow" – that’s what the headlines say. Will it be true this time?
Nearly every detainee over the past 10 years has been described as one of the top ETA leaders, and nearly every arrest is called ‘a decisive blow to ETA’. The list is not exhaustive, more arrests were made.
  • 9 Mar 1999 – Jose Javier Arizcuren-Ruiz (‘Kantauri’) arrested in Paris, ‘ETA’s suspected military leader’.
  • 10 Mar 1999 – Nine members of ETA’s arrested ‘which broke up the dangerous Donosti Commando’.
  • 11 Jan 2001 – ‘Most wanted’ ETA terrorist arrested, ‘supposedly a member of the violent Donosti Commando’
  • 24 Aug 2001 – Six ETA suspects arrested in Spain. ‘supposedly forming the Barcelona Commando’, dealing ‘a sensitive blow to ETA infrastructure’.
  • 24 Sep 2001 – French police arrest Oyarzabal Txarpetegui, nicknamed Balza. ‘Supposedly the head of ETA’s logistics.’
  • 13 Oct 2001 – Thirteen suspected ETA members arrested in Spain
  • 9 Dec 2003 – Gorka Palacios Alday ‘supposedly the leader of military operations’
  • 4 Oct 2004 – Mikel Albisu Iriarte, alias "Mikel Antza" arrested. ‘assumed to be ETA’s political chief’.
  • 3 Oct 2005 – French police arrest Harriet Aguirre (‘the second most senior member of ETA’) and Idoia Mendizabal.
  • 1 Sep 2007 – Four suspected ETA members arrested near Toulouse, France. ‘Assumed to belong to the ETA Command Centre’.
  • 21 May 2008 – Francisco Javier Lopez Peña ‘Thierry’, ‘supposedly heading ETA’s political wing’.
  • 22 July 2008 – Spanish police arrest Arkaitz Goikoetxea, ‘leader of ETA’s most active cell, Vizkaya’.
  • 16 Nov 2008 – Garikoitz Aspiazu Rubina, alias Txeroki is arrested in the French Pyrenees. He is ‘ETA’s suspected military leader’.

vrijdag 7 november 2008

Het Zwart-witte Huis

Net terug van vijf dagen Frankrijk, waar ons opviel dat in de pers vrijelijk wordt gesproken over het ras van de komende president van de VS. In een onverdacht serieus dagblad als Le Monde wordt Barack H. Obama zonder enige vorm van gêne (mooi, dat Frans) aangeduid als een mesties (un métis). Dat wil zeggen: een persoon van gemengd ras.


President Obama says 'mutt'
Mag 'mesties' dan nog een beetje de klank hebben van een etno-demografische wetenschappelijke term, de term 'een zwarte' is in het Nederlandse taalgebied nagenoeg taboe. (Tenzij als antwoord op de vraag 'welke kleur T-Ford heb jij'.) Niet zo in Frankrijk, waar le Noir even onbekommerd wordt gebruikt als 'métis'. Met een hoofdletter, dat wel.


En degenen die deze onverbloemde termen hanteren, zijn niet de eersten de besten: sociologiedocent Orlando Patterson van Harvard, Le Monde-correspondent Sylvain Cypel, en de commentaarschrijver van Le Monde.


De vrijelijke omgang van de Fransen met deze begrippen doet mij vermoeden dat we in Nederland nog kampen met een taboe. Zwart, gemengd ras - brrrr, dat zèg je toch niet. Hardop. Kom, kom, het mag best. We zijn in goed gezelschap: Obama zelf. In zijn persconferentie vandaag noemde hij zijn beoogde huisdier "a mutt, just like me". Asbakkenras, betekent dat.


Chapeau, monsieur Obama!


vrijdag 31 oktober 2008

Er waren eens veertig geestelijken

Een groep van veertig priesters en geestelijk raadslieden uit Nederland is op studiereis naar Rome. Enkele van de priesters zijn als aalmoezenier werkzaam voor het ministerie van Defensie.


Verscheidene partijen in de Tweede Kamer hebben bezwaar tegen deze 'rooms-katholieke indoctrinatiereis'. Mogen aalmoezeniers, in dienst van de Nederlandse overheid, zich wel paapse instructies laten geven door de mijterdragende geestelijken in het Vaticaan?


En als de veertig zieleherders terug zijn, zullen ze zich dan wel gedragen als goede Nederlanders, vragen Kamerleden zich af. Of vormen ze een vijfde kolonne?


Het zijn vragen die een Tweede Kamer hoort te stellen. Maar wel een beetje erg argwanend tegenover de rooms-katholieken, die al eeuwenlang deel uitmaken van de Nederlandse samenleving, en ondanks tegenstand erin zijn geslaagd om respectabele posities te verwerven. Dat daarbij nog steeds de rozenkrans wordt gebeden en Maria vereerd zal de gemiddelde niet-katholiek een zorg zijn.


Maar wat krijgen we nu? Veertig geestelijken gaan op een schijnbaar onschuldige bijscholingstrip, en de gewone 'beminde gelovigen' gaan erover morren! Het hoofdkwartier probeert ons te beïnvloeden en onder de duim te houden, zo klinkt het steeds luider vanuit de geloofsgemeenschap. Wij zijn Nederlanders, ook al geloven we anders dan anderen, en wij willen geen gedirigeer van buitenaf.


En dat, beste lezers, is waarom die reis van veertig imams naar Marokko geen onschuldig reisje kan zijn. Dat de Tweede Kamer formele bezwaren heeft, is normaal. Maar dat de gewone Nederlandse moskeeganger via de Marokkaanse koepelorganisaties laat weten niet gediend te zijn van bemoeienis uit Marokko, is een waarschuwingssignaal. Ze pikken het niet langer.


En wij ook niet. Rabat, blijf met je poten af van onze rotmarokkanen!