zaterdag 19 maart 2005

Jazz, Joost en J.C.

Ik luisterde gisteravond op Radio 4 naar een jazzconcert van Joost Buis en zijn Astronotes, die een prijs hadden gewonnen. De muziek vond ik best om aan te horen, maar wel erg fragmentarisch, kaleidoskopisch, versnipperd. Op zich prettig om weer eens naar een jazzprogramma te luisteren dat niet midden in de nacht wordt uitgezonden.

Ik besefte ineens waarom ik soms urenlang naar zulke shows luister: eigenlijk ben ik nog steeds op zoek naar een opvolger van J.C. Tans en de Rockets / J.C. Tans Orchestra. Na het radioprogramma heb ik mijn twee vinyl-LP's van Tans gedraaid, en wat een geweldige muziek is dat nog steeds, twintig jaar na dato. Stevig bigband-geluid, de snijdende gitaar van Piet de Vries (Pete the Freeze) erbij voor wat blues- en popaccenten. Voor jazzliefhebbers is er ook genoeg te beleven hoor, met Tans zelf, Boy Raaijmakers, Wolter Wierbos, Ernst Glerum, om maar een paar namen te noemen. Gelukkig is het werk van J.C. Tans ook op CD uitgebracht:

platenmaatschappij BV Haast.

Moet ik nog zeggen: aanbevolen?



Geen opmerkingen:

Een reactie posten