zondag 13 maart 2005

Eerherstel voor het potlood

Op ons cultuurreisje naar Keulen (feb. 2005) had ik een schetsboekje bij me en twee potloden. Veel getekend heb ik niet, alleen na ons bezoek aan het Chocolademuseum Stollwerck. Maar ik was erg blij weer eens een eerlijk potlood in m'n vingers te hebben. Heel wat anders dan de vulpotloden met 0,5mm-stift, en ook met de snel afbrekende 0,3mm-stiftjes, waar ik de laatste jaren mijn technisch tekenwerk mee deed.

Zo'n houten potlood, met zijn goed in de hand liggende zeskantige vorm. Een gereedschap dat je regelmatig moet slijpen, en lekker dat dat ruikt! Je kunt er heerlijk een vlak egaal mee vullen. Ik ben eens gaan kijken in m'n kartonnen bakje met tekenspullen, en ik blijk nog potloden te bezitten uit mijn middelbare-schooltijd ('69-75). Daaronder is bijvoorbeeld een vendex 4H-eindje van 9cm - een nieuw potlood is 18 cm lang (7 inch), dus ik heb in 30 jaar 9 cm met een 4H-potlood getekend. Zuunig... (voorouders van de Zuid-Hollandse eilanden, niet Zeeland).

Als eerbetoon kies ik als kopfoto één van de mooie Derwent-potloden, uit een serie die ik een paar jaar terug van Sinterklaas kreeg (goed gekozen, E.)

Vive le crayon!



Geen opmerkingen:

Een reactie posten