woensdag 12 december 2012

Tenenkrommende talen in de Fyra

"Dat doen we zelf wel even,"  moeten ze hebben gedacht bij NS toen ze de omroepberichten opnamen die worden afgespeeld in de Fyra. Met het verdwijnen van de Beneluxtrein via Den Haag werden ook de viertalige berichten afgeschaft die de conducteur 'live' in de trein voorlas. Reizigers in de nieuwe Fyra tussen Brussel en Amsterdam worden nu toegesproken door een vriendelijke, ingeblikte damesstem. Van een Nederlandse dame, en helaas is het resultaat tenenkrommend.

Je wordt welkom aan boord geheten in vier talen, en de stem wenst Duitstalige gasten op gastvrije wijze "eine angenehme Reis". Reis...uh? En van reizigers die de trein verlaten, wordt netjes afscheid genomen. Duitsers die gaan uitstappen, worden aangesproken als reizigers die "hier aus teigen". Maar midden in "aussteigen" hoort toch echt een "sj".

Maar juffrouw Fyra kan het wel, hoor, zo'n "sj" laten klinken. Hoor maar: Franstalige passagiers zijn welkom aan boord van deze trein "avec destinasjon" Amsterdam Centraal. Niet fraai, want in het Frans hoort er een superscherpe S te klinken in "destinassssion".


Antwerpen
Nog bonter maakt NS het met de plaatsnamen. Die worden automatisch ingevoegd in de opgenomen omroepboodschappen. Het volgende station is: puntje puntje. Ronduit rampzalig is, dat in alle vier de talen de Nederlandse versie van de naam wordt afgespeeld. Maar Duitsers en Fransen kunnen "Amsedam Centraal" niet plaatsen, die verstaan het pas als je "Amstèrdam" zegt.

Nog bonter maakt Fyra het bij het benoemen van de Sinjorenstad. "Prochaine arrêt: Antwerpe Centraal. Nächster Halt: Antwerpe Centraal. Next station: Antwerpe Centraal." Weinig kans dat Fransen of Engelsen dat meteen verstaan, want die hebben hun oren gespitst op "Anvèrsontral" of "Aentwurpcentrol".

De Fyra V250.
(Foto: Arnold de Vries)

Beenruimte
Gratis advies aan NS: laat die viertalige boodschappen inspreken door vier mensen die deze talen ook echt beheersen. Zonder Hollands accent, en met de juiste plaatsnamen. De kans dat de 'live'  boodschappen van de conducteur in vier talen terugkeren, lijkt me miniem. 

Kort samengevat: De zetels in de nieuwe Fyra-treinstellen zijn prima: geen rugklachten en genoeg beenruimte. Maar na een reisje Brussel-Amsterdam doen wel mijn oren zeer en zijn mijn tenen totaal krom.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten